Carte "Sterilet" de Carol Hârşan

Editura Scrisul Românesc
Preţt: 30 lei
Pentru comenzi, sunaţi la numărul 0785-638.930
sau trimiteţi un mail la adresa carte.sterilet@gmail.com
http://carte-sterilet.webs.com

vineri, 25 decembrie 2009

Evgheni Şevciuk: “Unirea Republicii Moldova cu România este inevitabilă”

Deputat în Sovietul Suprem al Transnistriei, Evgheni Şevciuk, fost preşedinte al Parlamentului nistrean, în timpul unei conferinţe de presă din 24 decembrie 2009, a răspuns la întrebările unui reporter al agenţiei ruse ITAR-TASS, privind evaluarea perspectivelor de schimbare a situaţiei în Republica Moldova în condiţiile venirii la putere a alianţei de integrare europeană şi a impactului acestui fapt asupra procesului de reglementare a diferendului transnistrean.
“Această problemă este interesantă şi relevantă, pentru că Transnistria se află între Ucraina şi Moldova. Acum, în ambele state au loc procese politice foarte active. Desigur, nouă nu ne este indiferent ceea ce se întîmplă în Moldova. La putere este o nouă coaliţie, şi a trecut deja ceva timp în care aceasta şi-a format propriile autorităţi. În opinia mea, ei au reuşit să contureze vectorii de dezvoltare şi priorităţile pentru noul guvern ce va urma”, a spus Evgheni Şevciuk. “Am exprimat în mod repetat, chiar si cu cinci ani în urmă, că este inevitabilă o unificare a Moldovei cu România. În desemnarea ca prioritate a integrării europene exprimate de către noul guvern de la Chişinău, există o astfel de componentă, descrisă ca strînsa cooperare a Republicii Moldova cu România. Presupun că va trece ceva timp pînă cînd în Moldova situaţia va fi sub control şi va putea fi gestionată. În ceea ce priveşte relaţiile cu noile autorităţi din Republica Moldova, constat în Transnistria îngrijorări legate de semnalele pe care le auzim de la Chişinău. Ştiţi că aceste probleme sînt legate de activităţile economice ale companiilor şi firmelor transnistrene, mergînd de la încercări de stabilire a unor cerinţe excesive, unele ultimatumuri. Asta este o poveste veche. Ne-am confruntat deja cu ultimatumuri, cereri diverse, abordări care nu pot facilita contactele şi dialogul dintre Chişinău şi Tiraspol. În cazul în care cursul acesta va continua, putem fi siguri, din păcate, că vom trece printr-o altă rundă de confruntare, lucru ce nu este de dorit, în special la momentul în care se vorbeşte mult despre creşterea încrederii şi nevoia de consolidare a măsurilor de dialog constructiv, în beneficiul locuitorii de pe ambele maluri ale Nistrului”, a spus Evgheni Şevciuk. “Pe de altă parte, pentru prima dată în istoria Parlamentului nistrean de după perioada sovietică am rezistat atacului venit dinspre instituţia preşedinţiei”, a schimbat registrul Evgheni Şevciuk. Comentînd dezbaterea de astăzi privind reforma constituţională şi drepturile omului în Transnistria, Evgheni Şevciuk a spus că “prima dată în istoria Sovietului Suprem acesta a rezistat la atacul absurd din partea preşedinţiei legat de proiectul de Constituţie”. El a reamintit faptul că la 18 noiembrie preşedinţia propunea organizarea unui referendum pentru noul proiect de Constituţie, propunere respinsă în unanimitate de către deputaţii Consiliului Suprem. “În ceea ce priveşte acest proiect, există o viziune a preşedintelui şi a echipei sale. El a avut dreptul de a face o astfel de propunere dar, din păcate, aceasta nu respectă principiile internaţionale de bază, şi nu demonstrează dorinţa de a construi un sistem transparent de guvernare. Ei doresc să construiască un sistem special de guvernare. Noi nu trebuie să plătim tribute unei astfel de abordări. În ce ne priveşte, am primit semnale din diferite părţi ale republicii, din care înţelegem că forţele politice pro-smirnoviste continuă să colecteze semnături. Dar nu este clar în ce mod urmează să fie utilizate aceste semnături. Unii spun că vor apela la un referendum prin decret prezidenţial. Nu intru în detalii, atunci cînd vor exista fapte concrete, atunci vom discuta. Cred că Transnistria are nevoie de o constituţie bună, bazată pe exemple pozitive din alte ţări. Noi nu avem nevoie să reinventăm roata, avem nevoie de principii consacrate în standarde internaţionale. Doar dialogul politic intern şi respectul reciproc pot duce la un compromis. Pe de altă parte, Partidul Republican Obnovlenie/Renovarea a trasat sarcini pentru participarea la viitoarele alegeri pentru consiliile locale şi a Consiliului Suprem al RMN”.
Un reporter transnistrean a întrebat dacă Obnovlenie va nominaliza un candidat pentru următoarele alegeri prezidenţiale. Evgheni Şevciuk a declarat: “De gradul de sprijin pe care cetăţenii noştri nistreni îl vor manifesta în alegerile locale şi parlamentare vor depinde deciziile ulterioare, iar Congresul va fi determinant pentru etapele următoare, inclusiv, pentru o candidatură prezidenţială”. La conferinţa de presă au participat ziarişti de la 15 redacţii radio-TV şi presă scrisă, nistreni şi străini, precum şi serviciul de presă al Ambasadei Rusiei în Republica Moldova.


Şevciuk: “Dacă nu clarificaţi conflictul, glisaţi spre abis”


Oferim vizitatorilor blogului nostru alte detalii de la conferinţa de presă a preşedintele partidului Obnovlenie/Renovarea, privind rezultatele partidului în anul 2009, precum şi răspunsurile la întrebările mai multor jurnalişti.
“Stimaţi colegi, vă felicit pentru Ziua Constituţiei şi vă doresc succes! Îmi doresc ca în Transnistria Constituţia noastră să aibă o temelie solidă, care să promoveze dezvoltarea statului. Astăzi au avut loc mai multe evenimente, foarte pozitive, în opinia mea, pentru Transnistria. Astăzi Fondul “Russian World” şi mai multe fonduri transnistrene umanitare au deschis cabinetul "Russian World" din bibliotecile municipale Grigoriopol şi Slobozia, iar noi intenţionăm să continuăm această activitate. Vă urez bun venit la biroul central al partidului nostru şi vă mulţumesc pentru interesul în activităţile partidului nostru. Astăzi, partidul nostru este majoritar în Parlament şi în consiliile locale. Mai mult de trei mii de membri fac parte din rîndurile noastre, şi putem spune cu încredere că ne sunt alături zeci de mii de suporteri. Anul trecut, numărul de membri de partid a crescut cu o treime, iar numărul birourilor noastre din localităţi s-a dublat, iar astăzi avem 63 de sedii. În 2009, partidul a efectuat 750 de evenimente şi activităţi. Activitatea cu aripa de tineret a partidului s-a extins, organizaţia de tineret avînd peste 700 de copii şi tineri, care în 2009, au desfăşurat mai mult de 100 de evenimente. În cadrul cooperării internaţionale au avut loc activităţi cu organizaţiile de tineret: “Tînăra Gardă a Rusiei Unite” din Moscova, Kaluga şi Dimitrov din Rusia; organizaţiile "New People" din Volgograd, mişcarea democratică “Al nostrum” din Briansk, “Young Russia” din Moscova, Asociaţia Tineretului din Republica Abhazia din Suhumi, Uniunea Patriotică a Tineretului din Republica Osetia de Sud, Ţsinvali etc. Partidul realizează proiecte permanente ca “Viitorul Transnistriei”, “Victoria Republicii”, “Tineret sănătos - viitorul Transnistriei”, “Curcubeul de fapte bune”, “New Year's Eve fără tristeţe”, “Şcoala de lideri” şi altele. Cooperarea internaţională a partidului continuă cu partenerul nostru principal, partidul "Rusia Unită". Proiectele comune avem cu "Fundaţia ruşilor din lume", Fundaţia "Ruso-Balt care asistă veterani. Am stabilit contacte cu Partidul CDU din Germania şi cu reprezentanţii partidelor politice din Ucraina, am participat la Forumul Internaţional "Dialogul Civilizaţiilor", în cadrul Forumul Economic Internaţional din Krynica, Polonia etc. Prioritară a fost activitatea socio-economică, ce a cuprins 4 etape de măsuri anti-criză cu 70 de evenimente în teritoriul Transnistriei. Valoarea totală a tuturor beneficiilor mandatate şi de susţinere a populaţiei şi a economiei reale este de 2 miliarde de ruble nistrene, în timp ce 28 organizaţii au linii bugetare deschise de credit pentru a asigura plata impozitelor, taxelor şi a altor plăţi obligatorii în valoare de aproximativ 114 milioane de ruble nistrene. Pentru achitarea datoriilor la gaze naturale şi energie electrică, 14 organizaţii au primit sprijin de circa 90 mii de ruble nistrene. Rambursarea de către stat a 3/4 din rata de refinanţare a permis producătorilor agricoli şi organizaţiilor Businessului Agricol obţinerea de fonduri de dezvoltare de 20 de milioane de ruble. Programul de măsuri anti-criză a introdus norme de lucrări publice cu 1028 de persoane implicate, scop în care au fost planificate 5,5 milioane ruble. Pentru a asigura siguranţa publică pe timp de noapte s-a îmbunătăţit iluminatul stradal în oraşele şi raioanele republicii în valoare totală de 5 milioane de ruble, precum şi de reconstrucţie a sistemelor centralizate de apă potabilă, de 2 milioane de ruble. Pentru 30 de asociaţii ţărăneşti cu exploataţii de pînă la 70 de hectare de teren agricol au fost acordate credite bugetare de 5 milioane de ruble pentru achiziţionarea de combustibil, seminţe şi materiale de plantare. Tot ca parte a programului anti-criză, veteranii din al doilea război mondial sînt sprijiniţi, iar bugetele locale ale oraşelor şi regiunilor au alocat 1,5 milioane de ruble pentru achiziţionarea de materiale de construcţie ce servesc la îmbunătăţirea şi renovarea memorialelor şi monumentelor soldaţilor din al doilea război mondial. Programul prevede acordarea de 1 milion de ruble pentru formarea profesională a studenţilor în instituţiile publice secundar şi superior şi de educaţie profesională de specialitate, ai căror părinţi sunt şomeri, persoane cu handicap, familii monoparentale. Numărul de studenţi care au primit o astfel de asistenţă este de 203, totalul asistenţei fiind de 500 de mii de ruble. Cu toate acestea, în general, situaţia actuală din economia nu ne satisface, şomajul rămîne ridicat, şi nu s-a restabilit nivelul de afaceri din 2008. În 2009 a fost adoptată o lege pentru creşterea salariile lucrătorilor la domiciliu cu 15%, de sporire a pensiilor pînă la sfîrşitul anului 2010 cu 30%, alocaţiile pentru copii de pînă la 15 ani cu 1,5%. Măsurile de sprijin a întreprinderilor mici prevăd reducerea barierelor administrative, inclusiv prin acord cu caracter obligatoriu cu procurorii de efectuare a controlului de audit de rutină nu mai mult de o dată în 3 ani. Au fost făcute completări la Legea cu privire la procedura de recurs a cetăţenilor pentru a obţine un răspuns adecvat legal la reclamaţii şi sesizări, la transparenţa actului de guvernare administrativă locală. Creşterea răspunderii penale pentru insultarea unui cetăţean de către funcţionarul de stat a fost întărită. Modificările la legislaţia RMN, "Cu privire la miliţie" au intrat deja în vigoare şi ele previn abuzurile. La 9 decembrie 2009 s-a trimis preşedintelui, în vederea semnării, Legea “Cu privire la Serviciul de Stat din RMN”, care introduce conceptul de conflict de interese atunci cînd există o contradicţie între îndatoririle oficiale ale unui funcţionar public şi interesului său personal. În vederea îmbunătăţirii legislaţiei penale şi administrative în domeniul traficului ilicit de substanţe narcotice şi psihotrope şi a analogilor lor, precum şi în vederea reducerii ofertei de droguri şi a traficului ilicit în ţară, a fost iniţiat de un set de soluţii legislative. Proiectul de lege de modificare a Codului penal al RMN, care are drept scop reglementarea în continuare a relaţiilor juridice în legătură cu urmărirea penală a persoanelor implicate în crearea, managementul, participarea la grupuri de crimă organizată este următorul pas în lupta împotriva criminalităţii. (…)


Întrebare, Novîi Reghion: în acest an s-a ascuţit la nivel politic conflictul intern preşedinţie-parlament. Cum evaluţi această situaţie?


Evgheni Şevciuk: Anul care trece a fost dificil. Pe fundalul recesiunii economice din lume, în economia republicii au apărut semnele recesiunii şi, prin urmare, sarcina principală este de utilizare a resurselor din potenţialul de sprijin economic, ca baze de viaţă pentru cetăţenii noştri. Iar noi, ca partid, sîntem în favoarea unei dezvoltări economice puternice, în care să nu fie loc pentru sărăcie.În aceste condiţii trebuie în mod clar demonstrat cetăţenilor noştri “Cine este cine!”, iar situaţia a ridicat întrebări cu privire la necesitatea îmbunătăţirii mecanismelor de putere. Dacă nu soluţionaţi conflictul, dacă stăm încă în aceste condiţii, apoi glisaţi spre abis!
Astăzi, există la noi forţe, inclusiv din preajma preşedintelui însuşi, care sînt interesate de incitare la ură şi intoleranţă în societate, realităţi cu care ne confruntăm serios. Preşedinţia e determinată de faptul că a devenit o sursă de destabilizare internă, în timp ce ar trebui să fie garant al stabilităţii, dezvoltării şi forţă unificatoare. Pe acestea se bazează încrederea poporului, or dînsul nu mai e o astfel de forţă.Nu există cuvinte mai potrivite aici decît cele ale lui Vladimir Putin despre liderul naţional: “Cred că un lider naţional nu se mai califică după numărul de posturi telefonice de pe biroul său, ci este o categorie morală fondată pe încrederea oamenilor”.După evenimentele din 15 aprilie şi 18 noiembrie 2009, republica a intrat într-o nouă perioadă, pînă în prezent nemaivăzută în RMN: în opinia mea, din păcate, preşedintele nu a devenit un lider la nivel naţional în ultimul timp.Societatea transnistreană a demonstrat că s-a maturizat, a devenit diferită, mai grijulie, a început să îşi schimbe reacţia la evenimentele politice!Societatea a început să realizeze că greşeala politică şi sărăcia sînt conectate şi nu pot fi tolerate! Politica de intoleranţă şi de conflicte nu va aduce rezultate pozitive şi nu are perspective, ea reprezintă o ameninţare pentru cetăţenii din Transnistria!Proiectul de Constituţie a preşedintelui a demonstrat în mod clar că ramura executivă este în incapacitate de regenerare pozitivă! Acesta este un rezultat important al politice interne din 2009, unul negativ!Din păcate, vedem cum se cheltuie toate energiile noastre în contradicţii interne, în încercarea de a suprima dizidenţii fascinaţi de confruntarea cu deputaţii Consiliului Suprem, în loc să se rezolve problemele nistrenilor. În anul 2009 am fost martorii faptul că arsenalul de instrumente pentru războiul politic intern desfăşurat de preşedinte şi anturajul său este departe de a asigura stabilitatea, pacea, dezvoltarea economică şi prosperitatea. Noi înţelegem că ne vom confrunta cu vremuri dificile, şi ştim cu toţii că minuni de Anul Nou nu o să se întîmple. Iar din acest motiv, acum, mulţi oameni trag o paralelă între doi Nikolaevici: Boris şi Igor! (Boris Nicolaevici Elţîn şi Igor Nicolaevici Smirnov – n.n.).Unde este ieşirea? Transnistria nevoie de compromis politic pozitiv pe baza unor deschideri spre dialog şi a respectului reciproc. Şi, în special, obligaţia mea şi responsabilitatea mea de aproape nouă ani în mijlocul evenimentelor politice interne este de a trăi doar aici, pentru a căuta cea mai bună modalitate de a ameliora situaţia!Ce poate influenţa în mod pozitiv viitorul Transnistriei în politica internă? Avem nevoie de noi lideri, nu de o nouă Constituţie! Interesul e în dezvoltare: oamenii de aici sînt capabili de a crea noi locuri de muncă şi de producţie.Cred că astfel de modificări precum cele propuse de preşedinţie ar putea fi dăunătoare.Este important pentru o naţiune să conştientizeze problemele care sînt în creştere. Şi, în curînd, societatea va necesita un răspuns pozitiv din partea autorităţilor. Iar acest proces este ireversibil, la fel cum timpul e ireversibil! Întrebare: munca de parlamentar şi legislator este importantă pentru dvs. ca mai înainte? Da, intenţionez să continui activitatea parlamentară şi legislativă. Oamenii au încredinţat votul lor să le reprezint interesele. Acest lucru nu este ceva ce poate fi amînat pînă mai tîrziu. Chiar dacă sîntem supuşi unor dezinformări flagrante: “în Consiliul Suprem, ei continuă să lucreze, dar eficacitatea ca un întreg, e redus!”. O campanie isterică direcţionată împotriva deputaţilor Consiliului Suprem are consecinţe negative. Iar sarcina noastră principală în an de alegeri nu se poate scufunda în concesii în detrimentul intereselor publice şi de stat. Eu cred că existenţa unor puncte de vedere diferite ale deputaţilor şi ale ramurii executive contribuie la cele mai bune soluţii. Deciziile guvernului par să se fi luat, nu este clar cum, ca în timpul unui joc de cărţi, o turnură spre vînătoarea pentru scorul următorului meci… În plus, cred că acum este dificil să se vorbească despre o echipă eficientă a executivului, pregătită pentru schimbare sistemică! Astăzi există impresia că aerul miroase a premoniţie de deteriorare a situaţiei.Noi trebuie să acţionăm şi să acţionăm spre consolidarea societăţii, în paralel cu cristalizarea ideii generale a demnităţii umane şi a spiritualităţii. Atunci vom deschide o şansă pentru prosperitate şi ţara noastră se va transforma într-o oază de libertate, justiţie şi prosperitate. Eu cred în ea!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu