Carte "Sterilet" de Carol Hârşan

Editura Scrisul Românesc
Preţt: 30 lei
Pentru comenzi, sunaţi la numărul 0785-638.930
sau trimiteţi un mail la adresa carte.sterilet@gmail.com
http://carte-sterilet.webs.com

miercuri, 24 iunie 2009

Petru Pasat explică criza politică nistreană



”Asigurarea stabilităţii societăţii este prioritatea vitală pentru noi”, declară Petru Pasat, preşedintele fracţiunii “Renovarea” din Sovietul Suprem, membru al Consiliului Central al Partidului politic “Renovarea”. De o lungă perioadă de timp, în presă şi în discuţiile publice se află propunerile unui grup de deputaţi ai Sovietului Suprem cu privire la modificările Constituţiei din Republica Moldovenească Nistreană. Deşi iniţiativele au fost deja retrase, în presă, dezbaterile vehemente continuă. Eu, ca unul dintre autorii lor, doresc să-mi exprim opiniile şi să explic de ce deputaţii au văzut beneficiile modificărilor propuse la Legea fundamentală a statului. În primul rînd vreau să ţineţi cont de faptul că propunerea de modificare a Constituţiei din Republica transnistreană nu s-a făcut într-un vacuum. Această iniţiativă nu a fost doar un capriciu sau o ambiţie. Sovietul Suprem a primit multe cereri de la cetăţenii noştri. Şi de la parlamentari ca reprezentanţi ai oamenilor, transformate în iniţiativă legislativă. Îmi amintesc că atunci cînd s-a făcut prima lectură a modificărilor la Legea fundamentală a ţării noastre a fost susţinută de 39 din 40 de deputaţi prezenţi în şedinţă plenară. În opinia mea, propunerea de modificare a Constituţiei Republicii a avut o serie de avantaje. Dacă ele ar fi fost adoptate, ar fi optimizat activitatea de guvernare şi ar fi redus costurile de întreţinere ale structurilor de putere, prin urmare, a efortului bugetar. Şi mi se pare că autorităţile publice ar trebui să fie clare şi transparente. Şi numai responsabilitatea autorităţilor publice, desigur - într-o interacţiune constructivă, poate contribui la o înaltă eficienţă a deciziilor în stat.În opinia mea, o foarte bună sugestie a fost aceea de a spori responsabilitatea unui deputat pentru sistematizarea lucrului în Sovietul Suprem. Într-adevăr, în acest moment membrii parlamentului nu reuşesc să îşi îndeplinească sarcinile directe şi nu reprezintă direct interesele şi dorinţele alegătorilor care i-au votat. În plus, cred că ar fi drept ca legislaţia noastră să interzică autorităţilor publice activităţi ce au ca scop exclusiv profitul. În procesul de lucru cu privire la modificările la Constituţie, în Comitetului de resort al legislativului au fost primite 70 de amendamente. Acest lucru sugerează faptul că, în zonă, propunerile de modificare au fost serios discutate. Cu toate acestea, la 27 mai, iniţiativa legislativă privind modificarea Constituţiei a fost retrasă. Explic de ce o astfel de măsură a fost luată. Doresc să subliniez faptul că activităţile şi discuţiile pe subiect au fost complet legale, legitime şi transparente. Noi operăm exclusiv în conformitate cu prevederile din Constituţia transnistreană şi Legea cu privire la statutul Sovietului Suprem. După cum se ştie, iniţiativele au primit o publicitate largă. Cu toate acestea, personalităţile publice s-au exprimat în mod diferit. De cele spuse la Primul canal TV naţional, noi am fost sincer surprinşi. S-au spus minciuni. Lucruri neconforme cu ceea ce se întîmplă în realitate, denaturate. Am auzit la adresa dumneavoastră taxări de genul "uzurpare a puterii" şi de încercare de a schimba forma de guvern - de la republică prezidenţială la o republică parlamentară. Am fost, fără nici un raţionament logic, taxaţi ca “vînzători ai statalităţii Transnistriei de către Sovietul Suprem, către Moldova şi chiar către România. Au fost distribuite pliante anonime, s-a apelat la punerea în aplicare a acţiunii neconstituţionale de colectare de semnături pentru dizolvarea legislativului suprem al RMN. Am văzut că situaţia din ţară se încordează în fiecare zi. Noi, deputaţii Sovietului Suprem, în calitate de persoane care sunt responsabile faţă de electoratul nostru, sintem pentru stabilitatea în societatea nistreană. Noi am decis să retragem modificările propuse. Aflată şi aşa într-o dificilă situaţie socio-economică cauzată de impactul global al crizei financiare şi economice, precum şi în condiţii de incertitudine de jure a statului nistrean, nu am putut preveni posibilitatea de divizare în societatea noastră. Asigurarea unei aprovizionări stabile şi regulate, viaţă liniştită a nistrenilor reprezintă prima noastră prioritate. După cum ştiţi, eu locuiesc în oraşul Dubăsari, care reprezintă circumscripţia mea electorală. Am cunoscut realitatea de zi cu zi, vorbesc mult cu oamenii şi cu colectivele de muncă şi cunosc bine situaţia în acest oraş. Şi la un moment dat, cînd am discutat modificările la Constituţie, am auzit cuvinte de sprijin pentru Sovietul Suprem şi munca mea.
Vreau să ţineţi cont de faptul că oamenii noştri sînt înţelepti, nu sînt "nişte zombie", ei au ochi şi urechi. Şi la 3 iunie ei nu au ales să participe la pichet pentru dizolvarea Sovietului Suprem. În concluzie, doresc să le mulţumesc tuturor pentru cuvintele de sprijin pentru mine şi pentru Sovietul Suprem. Împreună vom realiza prosperitatea noastră mult aşteptată.
(Sursa: Pridnestrovie-daily.net)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu