Carte "Sterilet" de Carol Hârşan

Editura Scrisul Românesc
Preţt: 30 lei
Pentru comenzi, sunaţi la numărul 0785-638.930
sau trimiteţi un mail la adresa carte.sterilet@gmail.com
http://carte-sterilet.webs.com

joi, 9 iulie 2009

Evgheni Sevciuk demisionează din Parlamentul nistrean



La 8 iulie a.c., la sesiunea plenară a Sovietului Suprem al Transnistriei, preşedintele Sovietului Suprem, Evgeni Sevciuk, s-a adresat deputaţilor. Publicăm mai jos extrase din acest discurs.

Stimaţi colegi, prieteni şi cetăţeni!

În decembrie 2005, aţi manifestat o mare încredere în mine pentru a prezida Sovietul Suprem al Republicii Transnistrene. Profit de această ocazie să le mulţumesc tuturor locuitorilor republicii care au apreciat poziţia pe care am adoptat-o în toate sarcinile extrem de complexe încredinţate mie. În această perioadă, Transnistria a avut un parcurs foarte dificil. Amintesc pe scurt: în 2006 – embargo al Moldovei, Congresul deputaţilor Sovietului Suprem şi referendum; în 2007 - blocadă, secetă fără precedent; în anul 2008 - inundaţii pe arii vaste, începutul crizei financiare care a afectat mai întîi de toate, pe cei mai nevoiaşi. În această perioadă, Consiliul Suprem s-a schimbat foarte mult, încercînd să influenţeze pozitiv toate sferele vieţii. Dar punerea în aplicare a politicilor publice a depins şi depinde foarte mult nu numai de legi, ci şi de modul de executare şi de punere în practică, precum şi de obstrucţiile Moldovei. Astăzi, Republica Moldovenească Nistreană mai este erodată din interior ca de o rugină, de corupţie, nepotism, cronicizate care au devenit “o tradiţie” chiar în cazul funcţionarilor profesionişti. Principiul de bază de construire a sistemului de management devine principiu de identitate personală, sarcinile încredinţate nefiind îndeplinite faţă de oamenii muncii. Dar principala ameninţare în Transnistria o constituie adîncirea în mare sărăcie a tot mai multor cetăţeni, fenomen paralel, de altfel, cu procese similare din Moldova. Aceste procese vor continua din păcate şi în perioada 2009-2010, cînd se aşteaptă şi mai grave dificultăţi economice. Avem mai multe datorii şi vom trăi în datorii. Da, avem probleme complexe, cu simptome de boli de sistem. În aceste condiţii, Consiliul Suprem a iniţiat discuţii privind reducerea birocraţiei, minimizarea taxelor şi impozitelor, stabilirea de responsabilităţi funcţionarilor.
În cazul tuturor acestor provocări, instituţia prezidenţială a manifestat reticenţă atunci cînd nu a deschis atacuri directe, încercînd să sugereze că “ei sînt expresia întreagii naţiuni. Cînd am încercat să îmbunătăţim instituţia de control parlamentar, am fost adesea blocaţi de oamenii executivului. Am văzut cum dreptul constituţional al deputaţilor Consiliului Suprem de a face propuneri de modificare a Constituţiei a fost ignorat de anturajul preşedintelui. Chiar unii funcţionari ai executivului, în opinia mea, au decis să ignore legea şi au refuzat să lucreze la proiectul de modificare a Constituţiei. Astăzi, cînd cea mai mare provocare a noastră – de a lucra pentru oameni, a-i proteja pe cei slabi, a planifica viitorul prin creştere economică – cu înţelegere şi, de asemenea, cu implicarea unor persoane responsabile în Transnistria, a fost dat un impuls dinspre executiv pentru a incita la intoleranţă politică, cu consecinţe de duc la severe persecuţii, fapt total imoral.
Obstrucţia Consiliului Sovietului Suprem s-a făcut cu participarea directa a unui consilier al preşedintelui, fapt dovedit, dar ce facem cu legea? (…) Şi aceasta este o lovitură serioasă, considerată ca atare, oriunde în lume, lovituri directe la securitatea persoanei. Mai multe şi mai multe s-au adunat în timp. Iniţierea Comisiei de lucru pe marginea Constituţiei de către preşedinte părea ceva pozitiv, toţi am crezut că va afişa înţelepciune şi abordare consensuală. Dar ce sa vezi? Cui se oferă comision?
1. Au fost eliminaţi şefii aleşi ai localităţilor, capii administraţiilor locale, numiţi şefi, de fapt, de către Preşedinte.
2. Tot el are dreptul de dizolvare a consiliilor orăşeneşti şi raionale. 3. Deşi Transnistria este o republică mică, preşedinţia doreşte un parlament bicameral, cu participarea directa a executivului, fapt ce le va permite imixtiuni majore în legislative, lucru interzis de actuala Constituţie.
4. Mai mult - consecinţele vizează încetarea imediată a activităţii legale a tuturor deputaţilor şi judecătorilor. Interesant? Da. Apoi, se pune întrebarea: de ce preşedintele nu a propus separarea puterilor? De ce nu oferă standardele necesare, cum s-a votat în 1995 prin referendum? După cum vedem, ţara nu tinde spre o lipsă de control, în general, ci spre un control excesiv prezidenţial, fapt ce e o îndepărtare radicală de la bazele statalităţii Republicii transnistrene. Avînd în vedere faptul că avizul comitetului membrilor Consiliului Suprem este practic ignorat, vreau să spun că proiectul lasă statul la voia unei singure persoane. Ce este important în acest calcul? Şi ceea ce s-a propus, cu ce seamănă, cu monarhie? Sultanat? Această opţiune şi aceste abordări, din punctul meu de vedere, sînt inacceptabile. Această versiune a echipei preşedintelui aboleşte în fapt republica noastră pe baze juridice şi democratice. Şi, în opinia mea, scopul real al proiectului de constituţie este lupta pentru putere şi pentru menţinerea la putere a unui grup de persoane cu acces direct la bugetul naţional ce îi alimentează. Acest lucru nu poate fi susţinut de nimeni raţional. Îmi iubesc ţara, m-am născut aici, aici au trăit strămoşii mei, părinţii mei trăiesc. Cred că este necesar să se protejeze întreaga ţară împotriva posibilului arbitrar care se pregăteşte. Fac apel la toţi transnistrenii să nu accepte înşelăciunea, minciuna, să nu stea în ignoraţă şi să nu accepte o astfel de deturnare de putere!
Fac acest apel şi pentru a atrage atenţia asupra gravităţii situaţiei societăţii în ansamblu, a tuturor prietenilor noştri, a ţărilor garante, avînd în vedere faptul că deciziile constituţionale ale organelor legislative nu sunt puse în aplicare, uneori sînt blocate şi alteori sunt ignorate.
(…) În aceste condiţii, in mod benevol, îmi dau demisia din funcţia de preşedinte al Sovietului Suprem şi vă spun că eu şi reprezentanţii partidului «Renovarea» în Sovietul Suprem sunt la putere – legislativă – nu de dragul puterii în sine. Cred că într-un viitor prosper al Transnistriei. Dar cu condiţia ca toţi cei care văd şi înţeleg complexitatea situaţiei în care suntem cu toţii - de la muncitor la inginer, de la medic la profesor, de la poliţist la militar, - să se reunească pentru a proteja viitorul nostru, acolo unde este statul de drept, puternic şi robust, necorupt. Urmează zile dificile, dar sunt sigur că populaţia Transnistriei se va uni pentru a restabili ce s-a pierdut, în mare măsură, valorile morale atît de dragi nouă, şi care vor fi recreate astfel ca toată lumea să beneficieze de ele. Cu această ocazie, vreau să vă mulţumesc pentru tot sprijinul de parlamentari, tuturor cetăţenilor, mulţi dintre susţinătorii mei, prietenilor, să mulţumesc personal Consiliului Suprem pentru munca si profesionalismmul dovedite. Oamenii sînt în aşteptarea unei schimbări majore. Chiar şi foarte distinşi oameni s-au retras, şi mulţi nu au curajul de a înţelege importanţa vitală a acestor schimbări de putere. Este necesar a se opune acestei degradări, înţelepciunea populară, şi energică acţiune, în cadrul strict al Constituţiei, astfel încît noi toţi, împreună, să extindem sprijinul forţelor sănătoase, şi în cadrul viitoarelor alegeri, să deschidem o nouă pagină. Sunt sigur că voi - coloana vertebrală a poporului nistrean – veţi găsi soluţii pragmatice şi veţi înţelege că retragerea mea civilizată de la post nu este un punct slab, ci o dovadă de putere şi de convingere. Vă mulţumesc foarte mult.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu